Karmisz piersią – pamiętaj o DHA

W mleku matki niemowlę otrzymuje wszystkie składniki odżywcze niezbędne do zdrowego rozwoju. Dlatego karmiące mamy szczególnie dbają o dietę. Ważne jest, by pamiętały również o zapewnieniu odpowiedniego poziomu kwasów z grupy omega 3.

Choć karmienie piersią jest bardzo naturalną czynnością, by było udane warto się do niego dobrze przygotować. Np. zadbać o wygodny fotel do karmienia, dowiedzieć się, jak trzymać niemowlę, co należy robić po skończeniu karmienia. Czasem warto zaopatrzyć się w odpowiednie akcesoria.

Dieta podczas karmienia piersią

Czy po porodzie nadal warto suplementować DHA? Tak, gdyż w dalszym ciągu istotny jest jego korzystny wpływ na rozwój mózgu i wzroku dziecka. Rekomendacje zespołu polskich ekspertów zostały w tym roku potwierdzone oświadczeniem zdrowotnym Komisji Europejskiej.

Spożywanie kwasu dokozaheksaenowego (DHA) przez matkę wspomaga prawidłowy rozwój oczu i mózgu u płodu i niemowląt karmionych piersią. Dostarczanie odpowiedniej dawki DHA jest ważne u niemowląt do 12. miesiąca życia.

Ile DHA powinna przyjmować mama karmiąca piersią?

DHA powinien dostarczać w swojej diecie każdy dorosły człowiek np. spożywając odpowiednią ilość tłustych ryb morskich, które zawierają je w najlepiej przyswajalnej postaci.

W przypadku karmiącej mamy dzienna dawka DHA powinna być większa niż zwykle zalecana dorosłym. Jeśli więc w okresie karmienia piersią dwa razy w tygodniu spożywasz posiłki z ryb, to powinnaś dostarczyć DHA w ilości min. 200 mg dziennie. Natomiast jeśli nie jesz ryb wcale lub bardzo rzadko, to zalecana dawka wynosi minimum 400 - 600 mg DHA dziennie. Pomocne są tu nowoczesne suplementy, stworzone z myślą o kobietach karmiących np. Pregna250 DHA.

 

W okresie karmienia mamy unikają pokarmów i napojów, które mogą niekorzystnie odbić się na układzie pokarmowym i rozwoju malucha. Równie ważne jest dostarczanie odpowiedniej ilości płynów, gdyż wiele karmiących odczuwa wzmożone pragnienie. Warto mieć zawsze pod ręką butelkę niegazowanej wody, ponieważ jest to najzdrowszy sposób zaspokojenia pragnienia.
 

Przeczytaj również: