Wysiłek fizyczny w czasie ciąży

Kobiety często rezygnują z aktywności fizycznej w okresie ciąży. Wiąże się to ze strachem przed poronieniem. Ćwiczenia jednak są przeciwwskazane jedynie w przypadku ciąży zagrożonej. Gdy wszystko przebiega prawidłowo, mogą przynieść mnóstwo pożytku.

Przy prawidłowo przebiegającej ciąży nie powodów do rezygnacji z aktywności fizycznej. Pozwala ona nawet na lepsze dostosowanie się do zmieniającego się ciała. Ciąża to duże obciążenie dla organizmu kobiety. Warto się więc przygotować. Dlatego ważne jest dbanie o kondycję. Ćwiczenia fizyczne wzmacniają stawy. Zwiększają też siłę i masę mięśni. W rezultacie poprawiają wytrzymałość organizmu. To zdecydowanie ułatwia funkcjonowanie z coraz większym ciężarem. 
 
Aktywność fizyczna przyczynia się do większej kontroli nad oddechem i lepszej wydolności płuc. Poprawia krążenie. Wpływa więc pozytywnie na przebieg samego porodu. Kobieta wykonująca regularne ćwiczenia jest lepiej przygotowana do ogromnego wysiłku. Gimnastyka pomaga też w utrzymaniu prawidłowej sylwetki w czasie ciąży. Zmniejsza ryzyko szybkiego przyrostu wagi. 
 
Ćwiczenia fizyczne zwiększają również elastyczność skóry. Stanowią więc element profilaktyki rozstępów. Rozstępy zaś to zmora kobiet w ciąży. Dużym zagrożeniem są też żylaki. Mocne mięśnie natomiast to także mocniejsze naczynia krwionośne. Gimnastyka przeciwdziała zatem żylakom kończyn i obrzękom. Zdecydowanie łatwiej jest też powrócić do formy sprzed porodu.
 
Do wszystkiego jednak należy podchodzić z rozwagą. Nie można się forsować. Aktywność fizyczna powinna być umiarkowana. Intensywność wysiłku musi być dostosowana do samopoczucia. Istotna jest też kondycja sprzed ciąży. Należy zrezygnować z dyscyplin narażonych na kontuzje. Ponadto w ciąży ścięgna ulegają rozluźnieniu. Ma to ułatwić miednicy przyjęcie rosnącego płodu. Przy okazji sprzyja urazom, skręceniom i zwichnięciom.
 

Przeczytaj również: