Ryby w ciąży jedz, ale...

Najlepiej przyswajalne kwasy tłuszczowe omega – 3 znajdują się w oleju z tłustych ryb morskich. Jednak w każdym poradniku dla ciężarnych przy haśle „ryby w ciąży” pojawia się informacja, która wprawia przyszłe mamy w konsternację.

Ryby w ciąży – jedz, ale… czyli o bezpiecznym źródle DHA
 

W czasie ciąży wzrasta zapotrzebowanie m.in. na kwasy tłuszczowe z grupy omega – 3 DHA. Ich dostarczanie jest ważne dla prawidłowego rozwoju mózgu, wzroku i komórek nerwowych dziecka.


Skąd o tym wiemy? Korzyści ze stosowania DHA na prawidłowy rozwój niemowląt zostały potwierdzone wieloma badaniami.  Polegały one m.in. na obserwacjach dzieci, które otrzymywały DHA z oleju rybiego w czasie ciąży oraz karmienia piersią.

 

Kwasy omega – 3 w ciąży okiem naukowców

 

Oto kilka wniosków z badań. Niemowlęta uzyskujące DHA z mlekiem matki w czasie pierwszych miesięcy życia cechował wyraźnie lepszy rozwój psychomotoryczny. Koordynacja wzrokowo-ruchowa została uznana za lepiej rozwiniętą u dzieci w wieku 2,5, natomiast u pięciolatków stwierdzono ponadprzeciętną umiejętności skupiania uwagi. Inna obserwacja pokazała, że dzieci matek spożywających dużo kwasów omega-3 w ciąży miały lepiej rozwiniętą ostrość widzenia.


Dawki DHA dla kobiet w ciąży i karmiących piersią zostały szczegółowo ustalone przez ekspertów już w latach 90 tych XX w.  Według aktualnych zaleceń jest to 200 mg DHA ponad zalecane spożycie 250 mg tych kwasów dziennie.


Źródło DHA w ciąży


Spożywanie ryb to wielka korzyść dla diety, ale w ciąży nie wszystkie ryby są wskazane! Jak w przypadku każdej innej żywności, należy wybierać produkty zdrowe, w tym wolne od zanieczyszczeń.


Chodzi o bezpieczeństwo rozwijającego się maluszka. W wyniku zanieczyszczenia środowiska w organizmach ryb zwłaszcza osobników dużych i długo żyjących mogą kumulować się metale ciężkie. Istnieją nawet konkretne zalecenia związane ze spożywaniem pewnych gatunków ryb w ciąży.

 

Ograniczone zaufanie lepiej mieć do popularnego tuńczyka, a w krajach rejonu Morza Bałtyckiego ryby, które mogą znaleźć się na cenzurowanym to śledź, łosoś i szprotki.


Doniesienia te nie muszą być równoznaczne z rezygnacją  z dobrodziejstw oleju rybiego jako doskonałego źródła DHA. Nie muszą też wiązać się z koniecznością szukania innych alternatyw, np. pochodzenia roślinnego.  W renomowanych poradnikach można znaleźć wskazówki, aby wybierać suplementy z kwasami omega – 3 z oleju rybiego, które są filtrowane.


Świadoma suplementacja to również źródło DHA. Nowoczesny suplement w małych kapsułkach - Pregna250 DHA zawiera wysokooczyszczony, standaryzowany olej tłustych ryb morskich. Dla 100% bezpieczeństwa jego skład jest kontrolowany przy każdej partii.


A jeśli chodzi o ryby w ciąży bezpieczne jest spożywanie norweskiego łososia hodowlanego np. raz w tygodniu. Jednak niezależnie od swoich upodobań smakowych i dostępności do ryb morskich warto postawić na bezpieczną suplementację w ciąży.


 

 

Przeczytaj również: