Jak wspierać rozwój mózgu niemowlęcia

Aby zadbać o przyszłość najważniejszych narządów dziecka, odpowiedzialnych za jego inteligencję i zdrowie warto odpowiednio się odżywiać już od samego początku ciąży.

Sposób odżywiania kobiety w ciąży oraz karmiącej piersią ma wpływ na dostarczenie niezbędnych składników potrzebnych do zbudowania nowego organizmu. W tym procesie potrzebne są zarówno witaminy, których nasz organizm nie magazynuje, jak również kwasy Omega 3 biorące udział w tworzeniu wszystkich komórek ludzkiego ciała.


- „Okres karmienia piersią jest dla organizmu matki równie wielkim wyzwaniem, co ciąża, a zapotrzebowanie na energię i składniki odżywcze bywa nawet większe. Dlatego też każda kobieta w ciąży i matka karmiąca musi sobie zadać pytanie czy dobrze się odżywia i dostarcza swojemu dziecku wszystkich niezbędnych składników do prawidłowego rozwoju? Zarówno płód jak i niemowlę do 12 miesiąca życia potrzebują pełnego zestawu tych składników
” - mówi prof. dr hab. Krzysztof Czajkowski, ginekolog, Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego.

Porównanie budowy noworodka i dorosłego człowieka

DHA (kwas dokozaheksaenowy) z grupy kwasów Omega 3 jest głównym strukturalnym tłuszczem w mózgu i siatkówce oka. Odpowiednio stanowi: 97% tłuszczów omega 3 w mózgu, 93% tłuszczów omega 3 w siatkówce oka. O tym, jak istotne jest dostarczenie właściwych ilości tych składników niech świadczy porównanie budowy noworodka i dorosłego człowieka. Masa dziecka stanowi 5% masy dorosłego, a masa mózgu dziecka to 70% masy mózgu dorosłego. Z tego 2/3 mózgu składa się z fosfolipidów, a budowa neuronów opiera się w 50% na DHA z kwasów omega 3.

Dwie tłuste ryby morskie tygodniowo

Najlepiej jeśli przyszła mama przyjmuje zalecane ilości składników odżywczych podczas posiłków. Ich odpowiednie skomponowanie nie jest trudne, ale trzeba być konsekwentnym. Np. w przypadku kwasów tłuszczowych z grupy omega 3, z których najcenniejszym jest DHA, należy jeść przynajmniej dwie tłuste ryby morskie tygodniowo: śledzie atlantyckie, makrele, sardynki czy łososie. DHA powinien być przyjmowany przez kobiety w ciąży oraz matki karmiące w ilości 200 - 600 mg dziennie. Jak wynika z badań, przeprowadzonych przez niezależny instytut SMG/KRC, Polki wciąż spożywają ich zdecydowanie za mało.

Pregna250 DHA odpowiednia dawka DHA dla ciężarnej

Obecnie standardy Komisji Europejskiej (Rozporządzenie UE nr 440/2011 z dnia 6.05.2011 r.) określają, że kobiety w ciąży oraz matki karmiące powinny przyjmować minimum 200 mg DHA dziennie. Przyjmowanie DHA zalecają także polska Grupa Ekspertów oraz Polskie Towarzystwo Ginekologiczne. Cenne DHA w ilości zgodnej z zaleceniami zawiera nowoczesny suplement diety dla ciężarnych Pregna250 DHA.


DHA oprócz wpływu na prawidłowy rozwój mózgu i oczu płodu i niemowląt do 12 miesiąca życia ma szersze działanie. Badania kliniczne wskazują, że odpowiednia ilość DHA w diecie kobiety ciężarnej zmniejsza prawdopodobieństwo wystąpienia powikłań okołoporodowych.

 

Przeczytaj również: