Pięć mitów o żywieniu w ciąży

Każda przyszła mama chce odżywiać się zdrowo. I każda na pewno słyszała różne dobre rady na temat tego, co jej wolno, a czego nie. Uważaj na szkodliwe poglądy mówiące o tym, co powinna jeść ciężarna i jakie witaminy przyjmować.

Mit nr 1 - Wystarczy łykać kwas foliowy.

Kwas foliowy to jeden z najważniejszych, ale nie jedyny składnik, którego niedoborom należy zapobiegać. Mało kto wie, jak dla ciężarnych ważny jest DHA – kwas tłuszczowy z grupy Omega 3. To materiał budulcowy dla komórek nerwowych, mózgu oraz siatkówki oka w czasie życia płodowego. Według standardów Komisji Europejskiej kobiety w ciąży i karmiące powinny otrzymywać suplementację 200 - 600 mg DHA dziennie.

Mit nr 2 - Im więcej witamin zażywasz tym lepiej dla Ciebie i dziecka.

Przesada w żadną stronę nie jest dobra. Niektóre przeładowane suplementy to prawdziwy witaminowy śmietnik. Według dr Jarosława Woronia z Zakładu Farmakologii Klinicznej UJ nie ma sensu stosowanie preparatów, które zawierają kilkanaście witamin i minerałów. Bardzo rzadko kobiecie brakuje aż tylu składników. Warto wybierać suplement dla ciężarnych, który uzupełni dietę w te składniki, których podaż z diety jest w tym okresie niewystarczająca.

Mit nr 3 - Lampka wina nie zaszkodzi.

Nieprawda, nawet minimalna ilość alkoholu może być szkodliwa dla płodu. Nieważne czy to piwo, wino czy coś innego. Specjaliści przestrzegają, że sięgając po alkohol w ciąży nigdy nie wiadomo jaka jest bezpieczna dawka i dlatego każda ilość może być czynnikiem, który spowoduje objawy Alkoholowego Zespołu Płodowego. Warto pamiętać, że alkohol ma szkodliwy wpływ m.in. na mózg rozwijającego się dziecka.

 

Mit nr 4 - Zachcianki jedzeniowe przepowiadają płeć.

Jest wiele utrwalonych przesądów, które mają świadczyć o płci noworodka. Jeden z najbardziej popularnych głosi, że jeśli w ciąży masz ochotę na słone smaki - to urodzisz chłopca, a jeśli na słodkie - to dziewczynkę. Nie warto się do nich przywiązywać. W ciąży możesz mieć wiele różnych zachcianek, możesz też nie mieć wcale, ale nie ma to żadnego przełożenia na płeć Twojego maleństwa.

Mit nr 5 - Jeśli jesteś w ciąży to musisz pić mleko.

Wiele kobiet zmusza się do picia mleka, choć tego nie cierpi. Czy zdrowe odżywianie w ciąży oznacza picie mleka, aby dostarczyć wapń? Zdaniem ginekologów, jeśli nie znosisz mleka nie ma powodu, aby zmuszać się do niego podczas ciąży. Wapń jest również w innych produktach. Warto spożywać wówczas sery, twarogi, jogurty, ale również kasze i warzywa strączkowe. Dla pewności skonsultuj się ze swoim położnikiem, który może zalecić uzupełnianie niedoborów wapnia za pomocą suplementacji.
 

Przeczytaj również: