Odżywianie w ciąży cz. 2

DHA, kwas foliowy, żelazo, magnez, wapń i jod – to najważniejsze składniki, które powinna zawierać dieta ciężarnej. Wiele z nich można dostarczać z dobrze zbilansowanymi posiłkami.

 

Żelazo w ciąży

Żelazo należy przyjmować od 8 tygodnia ciąży. Występuje ono w czerwonym mięsie, fasoli oraz chlebie razowym. Jest niezbędne do produkcji czerwonych krwinek, a ich niedobór może doprowadzić do niedotlenienia organizmu matki, wad wrodzonych dziecka a nawet poronienia. Z reguły musi być dostarczane w tabletkach, najlepiej w specjalnych preparatach dla kobiet w ciąży jak np.   Pregna PLUS.

Rola magnezu w ciąży

Kolejnym bardzo cennym składnikiem jest magnez, który chroni przed zbyt wczesnymi skurczami macicy i wpływa na prawidłowy rozwój płodu. Skutkiem jego niedoboru może być zbyt mała masa dziecka, przedwczesny poród. Magnez znajdziemy w pestkach z dyni, słonecznika, szpinaku, migdałach, łososiu, pieczonych ziemniakach ze skórką. Należ pamiętać że jest on wypłukiwany z organizmu poprzez picie dużej ilości kawy, dietę bogatą w tłuszcze i stres.

Wapń w ciąży

Wapń wspomaga prawidłowy rozwoju kości dziecka, chroni przed nadciśnieniem ciążowym i przedwczesnym porodem. Nie dostarczanie odpowiedniej ilości wapnia przez ciężarną powoduje zabranie przez płód wapnia z organizmu kobiety, co może bardzo ją osłabić. Dlatego należy spożywać mleko i jego przetwory, ciemne pieczywo i warzywa liściaste. Powinno unikać się jednocześnie serów pleśniowych oraz tłustego mleka.

Jod w ciąży

Jod jest składnikiem mineralnym, bierze udział w produkcji hormonów tarczycy (tyroksyny i trójjodotyroniny), hormony te mają ogromny wpływ na prawidłowy rozwój układu nerwowego i funkcjonowanie mózgu, reagują one na metabolizm, dojrzewanie, wzrost. Jego niedobór może być przyczyną schorzeń związanym z rozwojem dziecka, może powodować wady wrodzone oraz zaburzenia rozwoju psychomotorycznego. Głównym źródłem jodu są ryby i owoce morza.

Czytaj także: Odżywianie w ciąży cz. 1
 

Przeczytaj również: