Odżywianie w ciąży

Sposób odżywiania ma duży wpływ na rozwój płodu, związany jest też z długością i jakością przyszłego życia dziecka. Przyszła mama powinna szczególnie zwrócić uwagę na to co, i w jakich ilościach, należy jeść podczas ciąży.

Suplemantacja w ciąży

Suplementy diety to porcja niezbędnych dla zdrowia witamin i minerałów, których może brakować w codziennej diecie. Do grona składników od dawna zalecanych ciężarnym dołączył ostatnio DHA. To najcenniejszy składnik z grupy Omega 3. Jest on odpowiedzialny za wykształcenie prawidłowego układu sercowo – naczyniowego, rozwój komórek nerwowych, mózgu oraz dobry wzrok.

Rola DHA w ciąży

DHA oprócz wpływu na prawidłowy rozwój mózgu, oczu płodu i niemowląt do 12 miesiąca życia ma szersze działanie. Badania kliniczne wskazują, że odpowiednia ilość DHA w diecie kobiety ciężarnej zmniejsza prawdopodobieństwo wystąpienia powikłań okołoporodowych oraz poporodowej depresji”- opowiada Polce Intymnej dr Małgorzata Gołkowska, neonatolog, pediatra z Centrum Zdrowia Dziecka w Warszawie i przychodni dziecięcej Baby-Clinic.

Ryby w ciąży

DHA znajdzie mama w ciąży w tłustych rybach takich jak śledzie, łososie czy makrele. Dlatego, chcąc uzupełniać zasoby DHA, kobieta w ciąży powinna spożywać ryby przynajmniej dwa razy w tygodniu. Kupując ryby należy wiedzieć, że niektóre z nich mogą zawierać śladowe ilości metali ciężkich (np. tuńczyk, czy rekin), szkodliwych dla rozwoju płodu. Niestety, współczesna żywność nosi coraz częściej ślady cywilizacyjnego dorobku człowieka. Okazuje się więc, że suplementy diety stanowią coraz praktyczniejsze uzupełnienie diety każdej z nas.

 

– „Dawka DHA powinna być dostarczana do organizmu regularnie i tu rozwiązaniem może być odpowiednia suplementacja diety np. w postaci preparatu dedykowanego kobietom w ciąży i matkom karmiącym Pregna250 DHA” - dodaje dr Gołkowska.

Ważne witaminy w ciąży – kwas foliowy

Od dawna znanym i polecanym składnikiem diety kobiety w ciąży jest kwas foliowy, czyli witamina z grupy B, która w żywności występuje w postaci folianów. Przyjmowanie przez przyszłe mamy kwasu foliowego zapobiega wadom wrodzonym u dzieci. Jak dostarczać do organizmu kwas foliowy?

 

Można spożywać go w postaci naturalnej, gdyż znajduje się on w licznych, spożywanych przez mamy warzywach (fasolka, kapusta, szparagi, sałata, kalafior, zielony ogórek, brukselka). Pół szklanki soku ze zmielonego zielonego ogórka dostarcza już wystarczającą ilość dziennego zapotrzebowania na kwas foliowy. W owocach występuje on w pomarańczach, bananach czy też w niezwykle zdrowym awokado. Najczęściej kobieta w ciąży dodatkowo zażywa kwas foliowy w formie tabletek. Powinno się go stosować z innymi witaminami i minerałami.

 

Czytaj także: Odżywianie w ciąży cz. 2
 

Przeczytaj również: