Dieta w ciąży – najczęstsze błędy ciężarnych

Ciąża to dobry moment, by zmienić swoje niezdrowe nawyki żywieniowe. Warto, gdyż przeciętna Polka w odmiennym stanie spożywa zbyt dużo soli, konserwantów oraz fast foodów.

Lekarze alarmują, iż nieprawidłowa dieta w ciąży może spowodować nawet kilkadziesiąt schorzeń i wad rozwojowych u dziecka. Swoim odżywieniem przyszłe mamy programują rozwijający się płód, gdyż mikroelementy w kobiecej diecie wpływają na funkcjonowanie jego DNA. To od nas w dużej mierze zależy, czy dziecko będzie miało w przyszłości kłopoty z otyłością, cukrzycą i chorobami serca.

Poniżej lista najczęstszych błędów w diecie ciężarnych

Przesolone potrawy

Zakład Żywienia Instytutu Matki i Dziecka wykonał badania ciężarnym 20 – 30 latkom. Co się okazało? Tylko 44 % z nich odżywia się prawidłowo. Polki spożywają zbyt dużo sodu, jego ilość u badanych była aż trzykrotnie większa od dozwolonych norm. Winę za to ponoszą potrawy i produkty ze zbyt dużą ilością soli, np. białe pieczywo i konserwowane wędliny, które zawierają bardzo słone polepszacze. Oprócz niezdrowego działania na dziecko, w ostatnim trymestrze ciąży zbyt duża ilość soli może sprzyjać obrzękom.

Fast foody i jedzenie na mieście

Kobiety w ciąży powinny zwolnić tempo życia, jednym ze sposobów może być zrezygnowanie z jedzenia na mieście. Posiłki przygotowane w domu na pewno wyjdą na zdrowie, pod warunkiem, że nie będą to zupki w proszku. Niestety sięga po nie wiele ciężarnych Polek, co skutkuje obecnością dużej ilością szkodliwych fosforanów w organizmie.

Napoje gazowane i słodycze zamiast drzemki

Zmęczenie często odczuwane w pierwszych tygodniach ciąży sprawia, że kobiety sięgają po różnego rodzaju energizery, a nawet słodycze. Napoje gazowane są zdecydowanie tym, czego należy unikać, gdyż wzmagają dolegliwości układu pokarmowego np. zgagę. Warto więc po prostu usiąść, odpocząć, wyciszyć się, a nawet zdrzemnąć. A jeśli nie potrafisz żyć bez kawy, w ciąży możesz pozwolić sobie na jedną filiżankę dziennie.

Zbyt mało warzyw i owoców

Analizując badania ciężarnych Polek, lekarze stwierdzili niedobory błonnika, witamin z grupy B oraz minerałów takich jak żelazo, cynk, wapń, magnez i potas. W dużej mierze jest to konsekwencja niedostatecznego spożywania warzyw i owoców. Warto pamiętać, że w pierwszym trymestrze ciąży warzywa powinny stanowić połowę posiłku. Jednocześnie należy unikać dań mocno przyprawionych.

 

Potrzeby żywieniowe kobiety w ciąży są tematem filmu w ramach serii serii Fakty i Mity w Ciąży. Na filmie prof. dr hab. Krzysztof Czajkowski rozprawia się z mitem zdrowotnych właściwości ryb. Czy nieprzetworzona żywność zawsze jest najzdrowsza? Zobacz całą serię >>> Fakty i Mity w Ciąży.

 

Niedobory białka i wapnia

Białko jest bardzo ważnym składnikiem. Jak pokazały badania, w diecie ciężarnych jest go zbyt mało. W drugim trymestrze ciąży warto zadbać o dodatkową porcję nabiału, który posłuży do budowy kości i zębów u rozwijającego się dziecka. W przyswajaniu wapnia pomoże witamina D. Według najnowszych zaleceń należy ją przyjmować od drugiego trymestru. O dawkowanie należy zapytać swojego lekarza.

Długie przerwy między posiłkami

Przyszła mama powinna jeść bardzo regularnie, najlepiej co cztery godziny. W pierwszym trymestrze – trzy posiłki i jedną lub dwie przekąski, w drugim cztery posiłki i jedną przekąskę, a w trzecim pięć pełnych posiłków. Unikaj sytuacji, gdy pod wpływem silnego głodu wybierzesz niezdrowy lub zbyt energetyczny posiłek.

Mała ilość ryb w codziennej diecie

Stałe miejsce w menu ciężarnej powinny zajmować tłuste ryby morskie ze względu na zawartość wielonienasyconych kwasów tłuszczowych m.in. DHA. Udowodniono, iż kwasy te pozytywnie wpływają na rozwój najważniejszych narządów u płodu - mózgu oraz narządu wzroku. Tymczasem przeciętna Polka spożywa zaledwie połowę zalecanej wartości. Zgodnie z najnowszymi standardami medycznymi, kobiety w ciąży i karmiące powinny otrzymywać suplementację min. 200 mg.DHA dziennie. Natomiast w przypadku małego spożycia ryb nawet między 400 – 600 mg DHA. Odpowiednie uzupełnienie diety stanowią nowoczesne suplementy np. Pregna250 DHA.

Ciężkostrawne i tłuste dania

Poczucie ciężkości, zgaga, gazy, odbijanie się, zaparcia – to dolegliwości powszechnie spotykane w ostatnich tygodniach ciąży. Aby zmniejszyć ich występowanie, trzeba unikać potraw smażonych, ciężkostrawnych, tłustych i mocno przyprawionych. Lepiej również nie najadać się na noc.
 

Przeczytaj również: