Jak szybko wrócić do formy po porodzie?

Przez dziewięć miesięcy ciąży kobiety najczęściej tyją ok. 11-13 kg, ale jest też wiele, które zdecydowanie ten przedział wagowy przekraczają.

Część pań z łatwością wraca do dawnej figury, zwłaszcza jeśli przez dłuższy czas karmią dziecko piersią. Inne panie niestety muszą naprawdę walczyć o zgubienie każdego grama.

  

Trzeba pamiętać, że nie należy rozpoczynać radykalnych diet od razu po porodzie. W pierwszym okresie życia naszego maleństwa, gdy karmimy je piersią, musimy dostarczać mu pokarm bogaty we wszystkie wartości odżywcze. Ponadto po porodzie każda kobieta potrzebuje wzmocnić się i nabrać sił oraz energii. Zajmowanie się maleństwem pochłania dużo energii, często kobiety zrzucają nadmierne kilogramy w sporów naturalny. Nie wszystkie panie mają jednak to szczęście. Warto więc zaplanować sobie własny, indywidualny harmonogram powrotu do formy po ciąży.

 

Pierwsze ćwiczenia można zacząć wykonywać już na drugi dzień po porodzie, a w przypadku cięcia cesarskiego – tydzień po nim. Należy oczywiście pamiętać, że ciało kobiety, która niedawno urodziła dziecko, zazwyczaj nie jest jeszcze gotowe do forsownych ćwiczeń. Wiele mięśni po porodzie jest osłabionych, część przykurczonych. Zbyt wyczerpujące ćwiczenia mogą być wręcz niebezpieczne i doprowadzić do krwawienia czy nietrzymania moczu. Dlatego też pierwsza gimnastyka powinna przede wszystkim obejmować delikatne ćwiczenia Kegla oraz mięśni stóp. Trzeci tydzień po porodzie to dobry czas na rozpoczęcie niewyczerpujących mięśni brzucha. Najlepsze są tradycyjne brzuszki, nożyce albo po prostu spinanie mięśni brzucha podczas wydechu. Zazwyczaj już po okresie połogu (a więc po upływie 6 tygodni od porodu) organizm kobiety wraca do stanu sprzed ciąży. Pozwalamy więc sobie na rozpoczęcie bardziej zaawansowanych ćwiczeń. W tym czasie najbardziej polecane są spacerowanie i pływanie. Pływać możemy jednak dopiero, kiedy wygoi się rana krocza lub cięcia cesarskiego.

 

Coraz więcej klubów fitness i ośrodków sportowych oferuje zajęcia przygotowane specjalnie dla mam z dziećmi w okresie niemowlęcym. Zazwyczaj oparte są one na treningu ogólnorozwojowym z elementami Pilates i są skonstruowane tak, aby mama mogła ćwiczyć w obecności dziecka, a nawet niektóre ćwiczenia wykonywać razem z maluchem. Często dodatkowy element zajęć to masaż niemowlaka. Dodatkowy atut takich zajęć to możliwość spotkania innych mam, porozmawiania o bliskich nam sprawach, nawiązania nowych znajomości.

 

 

 

Przeczytaj również: