Zmęczenie i stres w pracy

Czasami jesteś tak zmęczona w pracy, że masz ochotę powiesić na drzwiach zawieszkę „nie przeszkadzać”, dokładnie taką, jakie niekiedy wiszą w hotelach? Może w ogóle nie masz drzwi, tylko cienką ściankę działową i malutkie biurko?...

Nowe badanie zrealizowane przez „International Journal of Stress Managemen” dowodzi, że osoby, którym przeszkodzono w trakcie pracy, np. poprzez nagły e-mail, telefon, czy niezapowiedziane wtargnięcie do biura – dużo bardziej odczuwają zmęczenie i stres z powodu pracy. Dlaczego się tak dzieje?

Naukowcy doszli do wniosku, że na skutek niespodziewanych zdarzeń rośnie poziom kortyzolu – hormonu odpowiadającego za uczucie stresu.

Jasne, że nie możemy się odgrodzić się niewidzialnym murem od innych ludzi. Możemy jednak przeciwdziałać pojawianiu się w biurze niespodziewanych sytuacji.

Dostosuj powiadomienia.


Zmień ustawienia poczty e-mail, ustaw aby sygnał dźwiękowy pojawiał się tylko w ważnych, priorytetowych sytuacjach, np. kiedy piszę do ciebie twój przełożony. Podobnie zrób z telefonem komórkowym. Niech dzwoni tylko wtedy, kiedy to coś ważnego, wycisz mniej istotne w pracy połączenia np. od chłopaka, lub męża. To pozwoli ci zachować koncentrację i sprawność działania.

Prowadź terminarz, bądź na bieżąco ze swoim rozkładem dnia.

Miej z góry ustalony swój rozkład dnia. Wybierz odpowiedni czas pracy nad danym projektem, ustal godziny rozmów i przerw. Nie pozwól aby ktoś dzwonił do ciebie w trakcie pracy, to naprawdę wytrąci cię z równowagi i sprawi, że w konsekwencji będziesz wykonywać zadanie dłużej. Z członkami rodziny rozmawiaj w ściśle określonych porach dnia pracy, skup się.

Noś zatyczki do uszu, lub słuchawki.

Czasami w biurze robi się odrobinę za głośno. W takich sytuacjach, jedyne co możesz zrobić, to zagłuszyć hałas. Załóż na głowę słuchawki z ulubioną muzyką, albo włóż do uszu zatyczki. Dzięki temu obniżysz poziom stresu i ponownie skupisz się na wykonywaniu swojej pracy.
 

 

Przeczytaj również: