Wdech i wydech podczas biegania

Biegajcie! Chociaż czasami. Żeby zaś czerpać przyjemność z biegania, zwracajcie uwagę na oddech. Wdech i wydech podczas biegania - oddychać nosem czy ustami podczas biegu?

Dobre zaopatrzenie organizmu kobiety w tlen to podstawa sukcesu na każdym polu. Inaczej będziesz bardziej zmęczona, a twoje mięśnie mniej efektywne. Zapobiegnij temu i naucz się oddychać prawidłowo - przydaje się to nie tylko podczas biegania, ale również w czasie stresującej rozmowy z partnerem lub szefową. Jak oddychać podczas biegu? Nosem czy ustami? Jest to kolejny odwieczny temat dyskusji wśród miłośników aktywności fizycznej.
 
Amatorzy biegania trzymają się poglądu o wydechach dokonywanych przez nos. Powietrze jest wtedy lepiej ogrzane i nawilżone, ale mało kto potrafi podczas szybkiego biegu oddychać w ten sposób. Dlatego nie jest to do końca prawda. Do wdechu powinniśmy wykorzystywać bowiem i nos i usta, jednocześnie. Przyczyna jest prosta- oddychanie przez nos może i przefiltruje powietrze, ale przy okazji sprawi, że padniesz przy pierwszym podbiegu.
 
Najlepiej postaraj się oddychać rytmicznie, w takt bieganych kroków. Im szybciej biegniesz, tym szybciej i szybciej oddychaj, ale cały czas miarowo. Dobrym sposobem jest łapanie wydechu i wdechu na tę samą stopę, ponieważ jest to wygodne. Ważne, żebyś czuła się komfortowo. Oddychanie z "klatki piersiowej" ogranicza zarówno dostęp tlenu przy wdechu, jak i wydalenie z organizmu dwutlenku węgla przy wydechu. Jest też zbyt płytkie. Dlatego ważne jest oddychanie głęboko z "brzucha". 
 
Rozmowa podczas biegu jest bardzo przyjemna, coś w tym jest. Kobiety lubią przecież rozmawiać. Ale może ona zaburzać prawidłowe oddychanie, szczególnie jeśli jest się początkującym amatorem. W pewnym momencie rozwinięcia swoich umiejętności biegania nie ma już większego znaczenia - czy oddychamy przez nos czy przez usta, bo przychodzi nam to naturalnie. Ale najważniejsza kwestia dla naszego organizmu, to dostarczanie ciału wystarczającej ilości powietrza.
 
Kiedy już poczujesz o co chodzi w bieganiu, będzie łatwiej - nawet będzie Ci to sprawiać przyjemność. Oddech podpowie ci jakim tempem biegać. Służy do tego "test gaduły". Polega on na umiejętności rozmawiania podczas biegu bez utraty tchu. Jeśli jesteś w stanie tak biegać, oznacza to, że tempo jest odpowiednie.
 
Pamiętaj o dobieraniu rytmu oddechu do rytmu kroków. Twierdzi się, że najlepiej jest robić wdech na trzy kroki, a wydech na kolejne dwa. Jednak musisz pamiętać, że każdy biegacz jest inny, tak samo, jak rytm poszczególnego biegacza. Do własnego optymalnego rytmu dojdziesz metodą prób i błędów. Najważniejsze, to się nie zniechęcać ze względu na wiele korzyści płynących z prawidłowego oddychania przy bieganiu. Pamiętaj, że świadczy to o twoich wynikach w tym sporcie i o tym, jak będą wyglądać twoje mięśnie. Poza tym mniejsze zmęczenie, to większa wydajność, a więc i więcej sukcesów, a przecież o to w tym właśnie chodzi. Więc zapraszamy do biegania!

 

Przeczytaj również: