Składniki mineralne zdrowej diety

Podobnie jak witaminy, tak i poszczególne minerały mają ogromny wpływ na sprawne funkcjonowanie naszego organizmu. W jaki sposób poszczególne składniki mineralne wpływają na stan naszego zdrowia? Czym mogą grozić ich niedobory?

Czego potrzebuje nasz organizm do prawidłowej pracy? Wiadomo, że ogromne znaczenie mają tu białka, tłuszcze i węglowodany. Wiadomo, że zdrowa dieta nie może też istnieć bez witamin. Niestety często zapominamy o tak ważnym elemencie, jakim są składniki mineralne. Warto więc poznać składniki mineralne w zdrowej diecie.

Dla naszych kości oraz zębów niezbędnymi składnikami mineralnymi są wapń, magnez oraz fosfor. Ich braki w diecie skutkują między innymi tak uciążliwą chorobą, jaką jest osteoporoza. Wpływają też one na stan naszych nerwów. Układ nerwowy potrzebuje dodatkowo odpowiednich ilości sodu i potasu, z kolei żelazo pozwala na odpowiednie dotlenienie organizmu. Bez tego minerału krew nie radzi sobie z transportowaniem tak ważnego dla poszczególnych narządów i komórek tlenu, a jednym z najpoważniejszych skutków niedoboru żelaza staje się anemia.

Aby organizm mógł się szybko regenerować, niezbędnym składnikiem zdrowej diety staje się cynk, który wraz z selenem stanowi skuteczne wsparcie dla układu odpornościowego. Warto też pamiętać o tak ważnym (a często pomijanym) składniku mineralnym, jakim jest mangan. Jest on bardzo ważny dla naszego mózgu, a jego niedobory mogą skutkować atakami padaczki lub rozwojem choroby Parkinsona.

Po jakie produkty warto sięgać, by dostarczyć do organizmu tak cennych dla zdrowia składników mineralnych? Biała kapusta, warzywa korzeniowe oraz nasiona są cennymi składnikami zdrowego menu. To w nich znajduje się ogromna ilość minerałów, dzięki którym nasz organizm jest w stanie prawidłowo funkcjonować.

 

Składniki mineralne niezbędne do naszego funkcjonowania można też znaleźć w owocach oraz w produktach powstałych z pełnych ziaren. Ziarna sezamu oraz orzechy włoskie, owoce morza oraz nabiał są cennymi składnikami zdrowego jadłospisu. By uniknąć niedoborów minerałów warto też sięgać po suplementy diety, które mogą się okazać cennym uzupełnieniem codziennego menu.

 

Warto pochylić się nad swoją codzienną dietą. Nasz jadłospis jest bowiem kluczem do naszego zdrowia, samopoczucia oraz urody. Pamiętajmy o tym, nawet kiedy mamy wrażenie, że czas nam ucieka coraz szybciej i na wiele ważnych rzeczy go nie starcza. Magia jedzenia!

 

 

Przeczytaj również: