Niedobór magnezu

Magnez nie jest zbyt popularnym składnikiem kobiecej diety. A szkoda! Magnez to jeden z najważniejszych biopierwiastków. Decyduje o wydolności układu nerwowego, kostnego, trawiennego i krążenia.

Magnez powinien być jednym z naszych ulubionych pierwiastków chemicznych. Przeciwdziała bowiem starzeniu i stymuluje mechanizmy obronne organizmu. Zła dieta, stres i niska zawartość magnezu w glebie sprawiają jednak, że wiele kobiet cierpi na jego niedobór, w tym bardzo często młodych kobiet.

 

Magnez to popularny w przyrodzie pierwiastek, bo w skorupie ziemskiej tkwi w ilości 2,74%. Magnez występuje pod postacią takich minerałów, jak: dolomit, magnezyt, kizeryt i inne. Magnez występuje też w morskiej wodzie. Ile magnezu potrzebuje człowiek? Zapotrzebowanie dzienne magnezu u dorosłych osób to 300-400 mg. W naturalnym środowisku wchodzi w skład spożywanych przez człowieka pokarmów, ale z powodu zanieczyszczeń jest go coraz mniej w żywności.

Człowiek potrzebuje magnezu do życia. Zapotrzebowanie to rośnie w czasie wysiłku fizycznego, psychicznego i stresu. Szczególnie stres przyczynia się do dużego zużycia tego pierwiastka. Niektóre czynniki mogą też zaburzać wchłanianie magnezu. Kawa, mocna herbata i alkohol zwiększają jego ubytek w organizmie. Na niedobór wpływa także konsumowanie żywności przetworzonej. Zawarte w niej konserwanty, głównie fosforany utrudniają przyswajanie tego składnika. Także produkty bogate w cukier przyczyniają się do jego deficytu. Metabolizowanie bowiem jednej cząsteczki glukozy wymaga aż 287 cząsteczek magnezu.


Objawy niedoboru magnezu często są bardzo subtelne. Początkowo mogą się pojawić skurcze nóg, bóle stóp lub drżenie mięśni. Na brak magnezu może wskazywać też utrata apetytu, wymioty, nudności, osłabienie i zmęczenie. Wraz z narastaniem niedoboru pojawiają się mrowienie, drętwienie, drgawki, zaburzenia osobowości, zakłócenia pracy serca i skurcze naczyń wieńcowych. Niemniej niedobór magnezu może mieć wpływ na każdy z narządów i odpowiadać za więcej chorób niż jakikolwiek inny składnik odżywczy. Lista dolegliwości jest zatem niezmiernie długa. Od fizycznych - takich jak bóle głowy, nóg i ucisk w klatce piersiowej, po psychiczne - bezsenność, drażliwość, obniżony nastrój, zaburzenia koncentracji, niepokój i lęki.


Dla utrzymania odpowiedniego poziomu magnezu w organizmie niezbędna jest prawidłowa dieta bogata w niskoprzetworzone pokarmy. Dobrym źródłem tego pierwiastka są nasiona, produkty pełnoziarniste, orzechy, rośliny strączkowe i zielone warzywa liściaste, takie jak szpinak. Ponadto niektóre wody butelkowane są wzbogacane magnezem. Niemniej osoby silnie narażone na stres powinny ten pierwiastek spożywać w postaci suplementów diety.
 

Przeczytaj również: