Dobre nawyki żywieniowe

Po co mamy dobrze i zdrowo jeść? Bo żywienie wpływa na nasz wygląd, na nasze samopoczucie i możliwości funkcjonowania. Zdrowe nawyki żywieniowe mogą dodać nam więcej energii na cały dzień.

Kontroluj ilości spożywanej kawy.

Nie pij jednorazowo więcej niż jednej filiżanki kawy. Jeżeli przesadzisz z ilością spożytej kawy możesz poczuć się gorzej. Dlaczego? Ponieważ kawa wypłukuje z organizmu minerały, dzięki którym organizm funkcjonuje prawidłowo.

Badania specjalistów z Brigham udowodniły, że spożywane jednorazowo małe ilości kofeiny, były bardziej skuteczne i lepiej pozwalały ludziom utrzymać koncentrację oraz zachować energię w ciągu całego dnia, niż spożywana kofeina w większej ilości, kilkukrotnie w ciągu dnia.

Spróbuj zamienić jedną z filiżanek kawy na herbatę.

Jeżeli potrzebujesz dodatkowej energii spróbuj napić się herbaty. Jedno z badań wykazało, że picie cały dzień herbaty poprawia wydajność i koncentracje. Ponadto jest mniej prawdopodobne, że herbata zakłóci twój sen. Po kawie, niektórzy ludzie nie mogą zasnąć, a przez to na drugi dzień wstają zmęczeni i w złym humorze.

Mieszaj białka z dobrymi węglowodanami.

To pozwoli ci funkcjonować na wysokich obrotach nawet przez kilka godzin po posiłku. Dostarczaj organizmowi białka w postaci mięsa i ryb, łącz je pełnoziarnistym pieczywem lub krakersami. Spróbuj przekąsić pudełko rodzynek z garścią orzechów. Pamiętaj, że w organizmie węglowodany są jak robotnicy, a białko to materiał, z którego mogą budować.

Pij wodę z cytryną.

Dwie szklanki zimnej wody z plastrem cytryny mogą cię postawić na nogi. Po pierwsze zmęczenie jest często wywołane odwodnieniem, a dwie szklanki wody mogą szybko nawodnić twój organizm. Po drugie cytrusowy zapach cytryny sprawi, ze poczujesz się orzeźwiony.

Dostarcz organizmowi trochę żelaza.

Jeżeli stale się przeciągasz, a wciąż czujesz się zmęczony, to może oznaczać anemie z powodu niedoborowy żelaza. Żelazo jest potrzebne do wytwarzania hemoglobiny, która przenosi tlen do komórek organizmu, gdzie wytwarzana jest energia. Jest kilka czynników ryzyka zagrożenia anemią.

 

Jeżeli jesteś wegetarianką, to możesz nie dostarczać swemu organizmowi dostatecznych ilości żelaza, ponieważ żelazo jest łatwiej przyswajalne z produktów mięsnych. Świetnym źródłem żelaza jest wątróbka.

 

W produktach roślinnych żelazo można znaleźć w fasoli, pełnoziarnistym pieczywie, fasolce po bretońsku, szpinaku, i suszonych morelach. Aby zwiększyć zdolność organizmu do przyswajania żelaza konicznie trzeba dostarczać dużo witaminy C, która jest w pomidorach, pomarańczach czy mandarynkach. 

Żuj gumę miętową bez dodatku cukru.

Jej smak i zapach działa orzeźwiająco. Ponadto nieustanne przeżuwanie czegoś sprawi, że będziesz czuł się mniej zmęczony, cóż w końcu ciężko jest usnąć, kiedy ciągle coś żujesz w ustach.

Zjedz miskę otrębów.

Otręby zawierają fosfor, to ważny minerał, którego organizm potrzebuje do metabolizowania węglowodanów, tłuszczu i białek, dzięki temu mogą być wykorzystywane jako energia.

Jedz dużo błonnika na śniadanie.

Badania wykazują, że ludzie, którzy rozpoczynają swój dzień z posiłkiem bogatym w błonnik, maja więcej energii. To prawdopodobnie dlatego, że posiłki zawierające dużo błonnika, wymagają dłuższego trawienia niż np. miska płatków kukurydzianych. Dobrym pomysłem na śniadanie jest pełnoziarnisty tost, czy garść suszonych owoców. Płatki owsiane podane z mlekiem także posiadają dużo błonnika.

Pokonaj zmęczenie.

Stres i zmęczenie fizyczne powoduje niekiedy powstawanie kwasu mlekowego w organizmie, a to wywołuje wyczerpanie. Ocet jabłkowy jest na to świetnym lekarstwem. Zawiera aminokwasy, potas oraz enzymy, które działają jak odtrutka na zmęczenie. Dodaj dwie łyżki octu jabłkowego do jednej szklanki wody.

 

 

Przeczytaj również: