Co jeść, żeby mieć białe zęby?

Białe zęby to nie tylko efekt codziennej starannej higieny jamy ustnej i regularnych wizyt u dentysty. Na barwę uzębienia ma również wpływ samo pożywienie, a także zawarte w nim składniki odżywcze.

Skuteczne wybielenie zębów gwarantują jedynie zabiegi przeprowadzane w gabinetach stomatologicznych. Jednak oprócz sesji wybielania i regularnych wizyt u dentysty, pomóc w utrzymaniu białych zębów mogą niektóre codzienne wybory żywieniowe.

Najprostsza zasada to unikanie ciemnych i kwaśnych pokarmów i napojów. To one powodują przebarwienia. Ponadto pewne mechaniczne działanie oczyszczające mają niektóre surowe warzywa. Przyczyniają się więc do lepszego usuwania zanieczyszczeń z zębów. Nie pozostawiają też po sobie lepkich resztek. Stąd mniejsze szanse, że przylepią się do uzębienia. Warto więc czasem przekąsić marchew, seler, rzodkiewkę, paprykę lub inne chrupiące warzywa.

Dosyć korzystne działanie wykazuje na tym polu guma do żucia. Nie posiada wprawdzie właściwości wybielających, pomaga jednak oczyścić zęby z resztek. Stymuluje także produkcję śliny, zwiększając w ten sposób jej zdolność do neutralizowania kwasu i remineralizacji szkliwa. Najlepsze są gumy zawierające sorbitol. Związek ten ma bowiem terapeutyczne działanie antybakteryjne.

Wiele osób nie wyobraża sobie życia bez żółtego sera. I okazuje się, że pomimo jego kaloryczności jest powód, aby nie rezygnować z niego w diecie. Ser, podobnie jak guma, przyspiesza neutralizację kwasu i remineralizację szkliwa. Im mniejsze zaś uszkodzenia szkliwa, tym mniej przebarwień.

Swoją rolę w zachowaniu śnieżnobiałego uśmiechu ma też woda. Nie posiada technicznych możliwości wybielających. Zapewnia jednak komórkom ślinianek odpowiednie nawodnienie. Dzięki temu funkcjonują prawidłowo i utrzymują zdolność śliny do neutralizowania kwasów.

 

Warto również spożywać produkty bogate w wapń, czyli przetwory mleczne, w tym wspomniany ser. Wapń jest podstawowym budulcem zębów, odpowiedzialnym za ich strukturę. Pierwiastek ten jest lepiej wchłaniany w towarzystwie witaminy D, znajdującej się choćby w rybach, takich jak łosoś i makrela. Ogólnie rzecz biorąc dieta bogata w witaminy sprzyja pięknemu uśmiechowi.

 

 

Przeczytaj również: