Aktywność podczas miesiączki

Wszystkie dostępne źródła informacji mówią, że żyjemy w XXI wieku. Patrząc jednak na wciąż istniejące przesądy, stereotypy, czy zachowania, można by się pokusić o stwierdzenie, że czas stanął w miejscu. Jak jest z aktywnością kobiet w...

Zbyt często bowiem spotykane jest stwierdzenie, że kobieta podczas miesiączki, nie może uprawiać sportów. Stąd też, wciąż akceptowane w szkołach zwolnienia z zajęć wychowania fizycznego z powodu  niedyspozycji. 
 
Rzeczą jasną jest, że każda kobieta menstruację przeżywa inaczej, tak samo jak oczywistym jest fakt, że zbyt często wykorzystujemy ją jako usprawiedliwienie na wielu płaszczyznach naszego życia. 
 
Z reguły najcięższym dla kobiet dniem, jest dzień pierwszy. Każde następne 24 godziny, po prostu są. 
 
Czy miesiączka jest chorobą? Nie. Czy aktywne uprawianie sportu w trakcie miesiączki jest szkodliwe? Nie. Wręcz przeciwnie! 
 
Sport jest przyjacielem kobiet, sprzyja samopoczuciu i nierzadko pomaga w zwalczaniu bólu, który jest kamratem wielu miesiączkujących pań.
 
Zbyt często kobiety z powodu bólu towarzyszącego menstruacji faszerują swoje organizmy różnorakimi lekami, zamiast udać się na przykład na basen, czy zajęcia jogi, które odpowiednio dostosowane do okresu w którym dana osoba się znajduje, potrafią przynieść odczuwalną ulgę. 
 
Joga bowiem łagodzi nie tylko dolegliwości typowo miesiączkowe,  w tym i huśtawki nastrojów, ale również migreny, czy bóle pleców.
 
Panie, które na wysiłek fizyczny nie trzeba namawiać, niestety również zbyt często rezygnują z uprawiania sportu w „te” dni. Robią to zupełnie niepotrzebnie, często zaburzając tym samym swój sportowy cykl. 
 
Powszechnie wiadomo, że spadek formy w trakcie menstruacji spowodowany jest nie tylko złym samopoczuciem, ale również utratą krwi. Jednak bardzo rzadko utrata o której mowa jest odczuwalna przez organizm jako coś złego, ponieważ miesiączka ma pomóc kobiecemu organizmowi, a nie szkodzić. 
 
Przeciętnie wysportowana kobieta, czyli taka której ciało jest przystosowane do wysiłku fizycznego, nie dozna żadnego szoku podczas kolejnego treningu. Zaskakującym dla wielu może okazać się to, że ciało kobiety w trakcie i parę dni po miesiączce jest najbardziej efektywne, a mówiąc prościej zdolności wysiłkowe kobiet w okresie menstruacji są wyższe. 
 
Wszystko zależy od indywidualnych predyspozycji, dlatego trzeba bacznie obserwować swoje ciało i do niego dostosowywać treningi. 
 
Pamiętajmy, że uprawianie sportu nie tylko zmniejsza napięcie, ale również jest zastrzykiem przepełnionym endorfiną – hormonem szczęścia. 
 
Powodzenia!
 
Wioleta Tętnowska

Przeczytaj również: