Zmniejsz ryzyko osteoporozy!

Jak chronić swe kości i zapewnić im dobrą formę na dłużej? W jaki sposób można zmniejszyć ryzyko wystąpienia osteoporozy? Na te pytania warto poznać odpowiedzi i w porę zastosować się do porad lekarzy.

O czym zatem należy pamiętać? Przede wszystkim o tym, by o kości zadbać już w okresie dojrzewania. Choć osteoporoza postrzegana jest jako problem kobiet po menopauzie, duży wpływ na stan kości i ich odporność ma styl życia prowadzony już w pierwszych latach życia. Nic dziwnego, że o profilaktykę powinny zadbać już młode kobiety.
  
W jaki sposób mogą one zadbać o swój układ kostny? Wbrew pozorom nie jest to zbyt trudne zadanie. Wystarczy unikać tych czynników, które stanowią największe zagrożenie dla zdrowia i które w znaczny sposób mogą przyczynić się do rozwoju osteoporozy. Wiadomo, że szczególnie niebezpieczne są w tym względzie papierosy oraz alkohol. Kawa i mocna, czarna herbata również mogą okazać się sporym zagrożeniem, dlatego też warto zachować umiar związany z ich spożywaniem. Na stan naszych kości niekorzystnie wpływa również siedzący tryb życia, a brak aktywności fizycznej w młodym wieku może odbić się na zdrowiu w kolejnych latach życia.

Dla zdrowych i mocnych kości ważna jest także odpowiednia dieta. Bardzo ważną rolę odgrywają w niej niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3, które zapewniają kościom skuteczną ochronę. Siemię lniane oraz tłuste ryby są ich doskonałym źródłem, dlatego też warto wprowadzić je do swej diety. Koniecznie należy pamiętać o tych produktach, w których znajduje się tak ważny wapń. Mleko i sery, kefiry i jogurty mogą pomóc w uchronieniu się przed jego niedoborami.

 

By wapń mógł się odpowiednio wchłaniać, niezbędna jest jednak i witamina D. Wprawdzie nasz organizm może wytworzyć pewne jej ilości pod wpływem światła słonecznego, jednak zalecane jest przyjmowanie jej dodatkowo w postaci preparatów witaminowych. Dla zdrowych i mocnych kości niezbędna jest również witamina K, której dobrymi źródłami są szparagi i brokuły. W diecie dla mocnych kości istotną rolę odgrywa tez cynk, znajdujący się w czerwonym mięsie, rybach oraz ziarnach pszenicy.
 

Przeczytaj również: