Śródziemnomorska dieta zwalczy demencję

Zbawienne działanie diety śródziemnomorskiej na serce jest znane powszechnie. Dieta ta, bogata w owoce, warzywa, produkty pełnoziarniste, oliwę z oliwek i ryby przynosi też ogromne korzyści dla mózgu.

Jedzenie to wrota do naszego zdrowia. Badania wskazują jednoznacznie, że osoby przestrzegające ściśle śródziemnomorskiego sposobu odżywiania są w mniejszym stopniu narażone na rozwój zaburzeń poznawczych. Tak więc, Miłe Panie, warto zadbać o swoją dietę!


Spożywanie świeżych owoców i warzyw, ryb, orzechów, oliwy z oliwek jest przypuszczalnie najskuteczniejszą formą obrony przed Alzheimerem i innymi rodzajami otępienia. Takich wniosków dostarcza coraz więcej badań naukowych. Zgodnie z ich wynikami dieta śródziemnomorska spowalnia utratę zdolności poznawczych u osób starszych.

 

Dieta śródziemnomorska zmniejsza także ryzyko łagodnych zaburzeń funkcji poznawczych (czyli MCI). Jest to etap przejściowy między poznawczym spadkiem wynikającym z normalnego procesu starzenia się oraz bardziej poważnymi problemami z pamięcią. Osoby na diecie śródziemnomorskiej są o 19 procent mniej narażone na rozwój problemów z myśleniem.


Międzynarodowe Towarzystwo Alzheimerowskie alarmuje natomiast, że do 2050 roku liczba osób z demencją wzrośnie trzykrotnie. Tymczasem nie ma całkowitej pewności, dlaczego dieta śródziemnomorska pomaga w ochronie funkcji układu nerwowego. Badacze uważają, że zdrowe nawyki żywieniowe pomagają utrzymać prawidłowy poziom cholesterolu i cukru we krwi. Dzięki temu poprawia się ogólny stan zdrowia naczyń krwionośnych. Wcześniejsze badania sugerują też, że pokarmy bogate w kwasy omega-3 mogą chronić przed Alzheimerem poprzez wpływ na poziom określonej substancji w mózgu.


Wiele kobiet postrzega jednak diety śródziemnomorskie za zbyt drogie. Świeże ryby i oliwa z oliwek są faktycznie dosyć kosztowne w porównaniu do ich zamienników. Niemniej dieta śródziemnomorska nie musi być wcale droższa od standardowych diet większości ludzi. Wystarczy ją odpowiednio zaplanować. Zdrowie jest przecież bezcenne. Ten rodzaj diety ma natomiast istotne znaczenie w profilaktyce wielu przewlekłych chorób nękających świat zachodni, w tym chorób układu krążenia, cukrzycy, demencji i raka.

 

 
 

Przeczytaj również: