Sposoby na bezsenność

Współczesne kobiety coraz częściej cierpią na bezsenność. Według statystyk służby zdrowia, w Polsce niemal dwa razy więcej kobiet, niż mężczyzn, cierpi na bezsenność. Dotyka ona aż 60% pań, bez względu na wiek, czy miejsce zamieszkania.

Praca, prowadzenie domu, wychowywanie dzieci wiąże się często z ogromnym stresem. Narastające napięcie często skutkuje u kobiet problemami ze snem, a następnie ogólnym przemęczeniem organizmu, co zwiększa prawdopodobieństwo schorzeń. Tak więc bezsenność to zło w czystej postaci. Niemniej, istnieją pewne sprawdzone i skuteczne sposoby, pomagające poradzić sobie z tym bez-sennym problemem.


Bezsenność od czasu do czasu dotyka praktycznie każdego człowieka. Można jednak wypracować pewne metody skuteczne w zwalczaniu negatywnego myślenia i nawyków, mogących zakłócać sen.  Dobrego i spokojnego snu można się zwyczajnie nauczyć.


Przede wszystkim, warto ustalić sobie regularny harmonogram snu. W tym celu należy kłaść się do łóżka o stałej godzinie i w momencie odczuwania senności. Wielu osobom zdarza się zasypiać przed telewizorem. Następnie budzą się, przerywając swój sen. Ponowne zaśnięcie może być już jednak problematyczne. Należy też unikać kojarzenia własnego łóżka z jawą. Kiedy sen nie przychodzi, warto wstać i powrócić do łóżka za kilka minut. Wówczas człowiek powinien czuć się bardziej gotowy do snu. Podobnie należy ustawiać budzik – codziennie o tej samej porze, bez względu na porę kładzenia się do łóżka. Z czasem organizm przystosuje się do narzuconych z góry pór.


Ważne jest, aby unikać kawy i herbaty oraz innych napojów z kofeiną, a także czekolady. Posiłki należy spożywać od 3 do 4 godzin przed snem. Także palacze powinni się wstrzymać z papierosem na kilka godzin przed pójściem do łóżka. Podobnie niewskazany jest alkohol. Wprawdzie pomaga się zrelaksować, ale w miarę, jak jest rozkładany przez organizm, zakłóca komfortowy sen.


Bardzo istotne jest również zgaszone światło. Także to emitowane z telewizora czy komputera może zaburzać sen, pobudzając wytwarzanie adrenaliny. W ciemności natomiast organizm produkuje więcej melatoniny – naturalnego hormonu odpowiedzialnego za dobry sen. Pomocne może być również spożywanie produktów bogatych w tryptofan, jak np. mleko z miodem, płatki z mlekiem i banany.


W zasypaniu może pomóc wykonywanie codziennie po południu umiarkowanych ćwiczeń aerobowych. Należy jednak unikać gimnastyki na dwie do czterech godzin przed położeniem się do łóżka. Mięśnie rozgrzane podczas wysiłku muszą mieć bowiem odpowiednio dużo czasu na odpoczynek.
 

Zachęcamy do obejrzenia poniższego filmu, poświęconego metodom leczenia bezsenności. Dla MedPlaneta TV opowiada o terapii bezsenności Adam Woźniak, specjalista psychiatra. I pamiętajmy, że zaburzenia snu to częsta dolegliwość, której prawidłowe rozpoznanie wykluczy różnorakie, późniejsze powikłania.
 

)

 

 

Przeczytaj również: