Cholesterol - co o nim trzeba wiedzieć

Czym jest cholesterol? Dla jednych to substancja niezbędna do życia, dla innych – śmiertelny wróg. Kto ma rację? Każda ze stron. Cholesterol naprawdę jest niezbędnym składnikiem, którego nasz organizm potrzebuje do prawidłowego funkcjonowania.

Cholesterol, czyli co każdy powinien o nim wiedzieć? To dzięki niemu możemy trawić pokarmy i przyswajać tak ważną dla zdrowia witaminę D. Niestety na poziom cholesterolu należy zwracać szczególną uwagę, gdyż jego zbyt wysoki poziom staje się poważnym zagrożeniem dla zdrowia.

Zbyt duże stężenie cholesterolu sprawia, że organizm funkcjonuje coraz gorzej, a zagrożenie takimi chorobami, jak miażdżyca, wzrasta w zastraszający sposób. To on sprawia, że w naszych tętnicach zaczynają tworzyć się wyjątkowo groźne dla zdrowia i życia blaszki miażdżycowe, które z czasem prowadzą do poważnych uszkodzeń tętnic.

 

Zatkane tętnice są jedną z najczęściej występujących przyczyn takich chorób, jak zawał serca czy udar mózgu. Co gorsza, wiele chorób związanych ze zbyt wysokim poziomem cholesterolu może się rozwijać przez wiele lat, nie dając jasnych objawów. Można je wprawdzie wykryć w czasie badań kontrolnych, większość osób zdaje sobie jednak sprawę z problemu dopiero w chwili, gdy zaczynają się pierwsze poważne problemy ze zdrowiem.

Jak sobie radzić z wysokim poziomem cholesterolu? Dieta i ruch to podstawa. Ci, którzy prowadzą zdrowy tryb życia, mają znacznie mniej problemów z cholesterolem i wywołanymi przez jego nadmiar chorobami. Ważną rolę ma to, jakie tłuszcze dominują w diecie. Zalecane są tłuszcze pochodzenia roślinnego, które powinny zastąpić bardziej niebezpieczne dla zdrowia tłuszcze zwierzęce.

 

Zaleca się również rozsądne podejście do tych produktów, które są największymi dostawcami cholesterolu. Wśród nich znajdują się podroby oraz żółtka jaj, cholesterol znajduje się również w wędlinach oraz w maśle. Ostrożnie należy też postępować ze słodyczami, a w szczególności z czekoladą. Zalecanym składnikiem zdrowej diety są za to świeże warzywa i owoce, po które należy sięgać przynajmniej raz dziennie. Zalecana jest również aktywność fizyczna, dzięki której można w prosty sposób obniżyć poziom złego cholesterolu we krwi i cieszyć się znacznie lepszą formą.
 

Przeczytaj również: